"WAKIL RAKYAT" KOTA BELUD.

>> Thursday, November 12, 2009



Dari Kiri: Datuk Abdul Rahman Haji Dahlan, Datuk Musbah Haji Jamli ADUN, Datuk Japlin Akim, dan Datuk Albert Timbun Ladadan.

Di bahu mereka terpikul amanah rakyat Kota Belud. Apakah amanah itu telah diletakkan mereka ke mercu kejayaan? Apakah pencapaian mereka membanggakan rakyat Kota Belud khasnya? Apakah mereka mampu menjadi teknokrat Negeri Sabah?. Cukup teluskah perjuangan mereka?

"So each Barisan Nasional leader is an agent of change and reform with positive values, modesty, compassion and understanding, putting the people first and prioritising performance by upgrading knowledge, skills and efficiency to discharge their duties as grassroot leaders," - Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak, semasa Merasmikan Kongress PBS ke 21 di Sabah.

Dalam sejarah perjuangan politik Kota Belud, sejak penggal 2004-2009, keagungan dan mercu tanda politik Kota Belud tidak pernah sampai ke penanda aras atau tahap "normal" seperti kebiasaanya. Kota Belud kini hanya memiliki tiga Pembantu Menteri dalam Kabinet Negeri dan seorang Ahli Parlimen.

Meskipun kesemua Kerusi DUN dan Parlimen dikuasai Barisan Nasional; meskipun Kota Belud adalah bumi tumpahnya darah UMNO buat kali pertama di Sabah; meskipun Kota Belud menjadi "rumah" kepada rumpun besar Negeri Sabah dan "home" kepada pribumi yang majoriti besar di Sabah; meskipun Kota Belud adalah "tapak politik" kepada pejuang kemerdekaan dan Bapa Kemerdekaan, Tun Mustapha Datu Harun, dan Tun Said; meskipun Kota Belud ada tuan rumah kepada "mercu tanda Wira Nusantara, Tun Mahathir Muhamad, namun penanda aras politik sebelum ini, kini jauh dari tercapai.

Sejak zaman USNO, BERJAYA PBS dan awal BN (1994-2004), Kota Belud terus mempunyai pemimpin yang bertaraf Menteri Penuh. Ketua Menteri, Menteri Kewangan, Menteri Kerja Raya, Menteri Pertanian dan Perikanan, Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Menteri belia dan Sukan, dan TYT, semua pernah menjadi penanda aras politik Kota Belud.

Apakah pemimpin Kota Belud tidak mempunyai kualiti seperti yang dikatakan di atas oleh Perdana Menteri, DS Najib? Apakah kerana pemimpin kita di Kota Belud tidak cukup "merit" untuk memegang portpolio Menteri Penuh? atau apakah kerana tampuk pemerintahan Negeri mengenepikan peluang Kota Belud untuk mendapat Menteri Penuh kali ini? Apakah orang Kota Belud sendiri telah mengenepikan pemimpin mereka yang mempunyai "merit" yang setanding dengan merit-merit pemimpin di Negeri sabah dan Peringkat kebangsaan?, Apakah semangat "aku", kalau "kau tidak boleh aku baru boleh" subur di bumi Kota Belud?

Tidak hairanlah jika ketika ini ramai "aspirants" politik yang sedang giat memperkenalkan diri untuk mengambil bahagian dalam kancah pergolakan politik Kota Belud. Tidak kurang yang berani mempamirkan diri dan menonjolkan diri secara "deliberate" konon sebagai bakal calon pengganti kepimpinan yang sedia ada. Terdpat juga agen-agen yang diperguna bagi mempromosi diri sambil memperlekeh pencapaian pemimpin yang sudah dan sedia ada.

Gambaran ini menunjukkan bahawa mereka mula merasa bahang "kehilangan" kuasa bagi Kota Belud dan masyarakatnya. Persoalannya, mampukan mereka mencapai tahap penanda aras yang ada? Atau mereka sekadar menggenggam "impian ghairah" menggapai glamour hidup sebagai politikus?. Jika mereka bercakap mengenai pembangunan,, apakah mereka akan berjaya mengatasi pembangunan dan perubahan yang terbawa oleh pemimpin sebelum mereka? Atau mereka kan menjadi "pemimpin penanti" yang menanti dan mengharap akan program pembangunan dan perancangan kerajaan mengambil fasa bagai menanti buah yang akan bakal jatuh?

PRU13 kian hampir, politik Kota Belud pasti akan menjadi hangat. Berapa orangkah di antara aspirants politik ini memiliki "guts" untuk merintis jalan meraka sendiri? Berapa ramai di antara pemimpin Kota Belud kini yang mampu bertahan? Bilakah kita di Kota Belud akan memiliki sekurang-kurangnya satu "TEKNOKRAT", kalau bukan seperti Najib dari Pekan, sekurang-kurangnya sebaris dengan pemimpin-pemimpin di belakang Najib?

1 comments:

AmpaLus November 19, 2009 at 12:15 PM  

kalau sekadar manis di bibir sahaja, sampai bila pun tiada dalam kalangan pemimpin ini yg akan setanding dgn pemimpin2 yg ada d belakang Najib..janji 100 hari pun entah ke mana..mcmana???

Post a Comment

Perintah Jauhi Sifat Mazmumah

Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (oleh itu, patuhilah larangan-larangan Yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi Maha Mengasihani. (al-Hujurat: 12)

FINDER

MENGENAI BLOG INI

Blog ini bukanlag blog upahan atau pengugut bagi mengharap wang perlindungan. Jauh sekali untuk meminta habuan. Blog ini tidak ditaja oleh pihak yang ingin popular di pandangan orang lain dengan puji dan sanjungan. Tidak juga ingin diguna atau diperguna untuk publisi murahan untuk mempromosi mereka yang teringin untuk jadi pemimpin. Apapun yang dipaparkan dalam blog ini adalah menjurus kepada "kemerdekaan dan kebebasan media" yang beretika dan berbudi pekerti.
Related Posts with Thumbnails

CADANGAN RAKAN BLOGGERR KB

CADANGAN RAKAN BLOGGERR KB
(Klik logo ini untuk mengetahui cadangan).. Senarai mereka yang setuju: 1. Depu-Depu 2. Seliu-liu, 3. Sabahkita, 4. Sekali Ketuk 5. Solymone 6.Apa Yang Tersirat. 7. Puteri Senja 8. Abang Man 9. Di ambang sore, 10, Blog abd. Gawis..11. Watasikadi 12. Abd Naddin 13. Senjaliza

CADANGAN STRUKTUR ORGANISASI RAKAN BLOGGER KB (protem)

Yang DiPertua: Solymone
Timbalan YDP: Sekali Ketuk
Setiausaha: Seliu-liu
Tim Setiausaha: Apa Yang Tersirat
Bendahari: Depu-Depu
Tim Bendahari: Puteri Senja
Biro Sosial dan Politik: Konspirasi Politik Melayu
Biro Ekonomi dan Antarabangsa: Sabahkita
Biro Belia dan Beliawanis: Watasikadi
Biro Riadah dan Pendidikan: Di Ambang Sore
Biro Ehwal Semasa: Abd. Naddin
Ahli-ahli: Abang Man, Blog Abd gawis, Senjaliza

NOTA:
Penyusunan semula struktur organisasi ini akan diperolehi setelah pertemuan dan musawarah di kalangan ahli-ahli. Ahli-ahli yang belum menyenaraikan persetujuan mereka juga dipohon untuk hadir bagi memperkukuhkan struktur ini pada satu tarikh dan tempat yang akan diumumkan kelak.
"Sesungguhnya orang-orang yang suka agar tersebar keburukan dalam kalangan orang-orang beriman, bagi mereka adalah azab yang pedih di dunia dan di akhirat. Dan Allah mengetahui (segala perkara), sedang kamu tidak mengetahui.'' (An-Nur: 19).

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan; 'Kami telah beriman,' sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3).

“Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana , maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkan-Nya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya.” (surah Ar-Ra’ad, ayat 11)

Search This Blog

PUISI

Luah Pandasan ngogo Labuan
Gelungan tenara mo atai aseh
aturan Ilahi masa Parang Pandasan
mah kami ai kendoon kasih

Kami moo diri memiah keluman baau
ngeromon reso ngembanan denakan enkampung
luah kampung niogo a tekito belud nibaau
Iko jomo pesinggah bedakwah ko bedagang

Baya ni susah reta
dong pekiran dokon abu
baya ni matai mensari
dong kiti ngeliit umbuh

Dunjara dunjara
belapik duun booh
jerah no kau jerah
niah kau booi senooh

Luah ta Denakan Azrone Sarabatin.

Jum. Kopi Yg. Perlu Disediakan

FEEDJIT Live Traffic Feed

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP