PROJEK RM71.5 JUTA: Analisa dan andaian Pengeluaran Padi.- Sambungan

>> Monday, December 7, 2009


Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Haji Musbah Haji Jamli bersama Konsultan projek dan Pegawai Jabatan Pengairan Dan Saliran meninjau Projek RM71.5 Juta. (gambar: kelapa mawar)

(NOTA: Paparan ini adalah sambungan kepada: Projek RM715-juta: Analisa dan andaian yang disiarkan sebelum ini.)

Projek Jabatan Pengairan dan Saliran, yang di pertahan sesetengah di Kawasan Tempasuk Kota Belud yang bernilai RM71.5 juta melibatkan pembinaan jalan ladang, pembinaan "taliair" dan penyelenggaraan kemudahan yang sedia wujud iaitu dua parit pengairan yang besar merentangi tanah sawah terbiar sejak berpuluh-puluh tahun lamanya yang berhampiran tanah sawah di Kg. Kaguraan dan Kg Kawang-Kawang. Pesawah di kawasan itu mengusaha lebih kurang 200 ekar sahaja sebagai aktiviti sambilan, manakala tanah-tanah sawah yang lain terlalu rendah, tidak sesuai diusahakan dengan tanaman padi. Kawasan lain adalah bekas tanah sawah yang sudah dijadikan tapak rumah dan kini didiami pennduduk sebagai pemilik. Mereka semua adalah bumiputera yang memilih bidang lain untuk kehidupan dari bersawah padi.

Kenapa Perlu adanya 3 buah Parit Besar pengairan yang saling bersebelahan antara satu dengan yang lain di Kg. Kaguraan dan Kg. Kawang-Kawang?

Dua parit besar yang sedia wujud di Kg Kaguraan dan Kg Kawang-kawang sudah pasti mampu mengairkan sawah yang tidak begitu luas di kawasan itu. Namun pengakuan Pegawai JPS Kota Belud yang mengatakan bahawa mereka tidak tahu menahu kewujudan parit itu, sesuatu yang kurang wajar dan dapat dianggap cuai terhadap tanggungjawab walau apapun alasan yang diberikan. Kenapa mereka tidak memberi jawaban bahawa mereka tidak pernah dilibatkan mengenai perancangan projek itu jika sebenarnya demikian?

Juru Perunding a.k.a Konsultant pula mereka bentuk parit baru seiring dengan jalan ladang yang baru. di kawsan bersebelahan dengan dua parit pengairan besar yang sedia wujud.. Kenapa dua parit pengairan yang sedia wujud itu tidak dinaiktaraf? "Biasanya" jurutera perunding ini akan mengenepikan soal-soal yang berkait dengan pertanian tetapi akan menumpukan keutamaan kepada bidang kepakarannya, membina dan mereka bentuk.

Teringat saya satu joke:-

A. "Dato Seri Kita Tak bole bina jambatan Dato Seri"
B Kenapa?
A.. Tiada sungai macamana buat jambatan Dato Seri?
B. "Tiada sungai kita bikin sungai"
A. &%$#@)(*&^%$??!! emmm. Ok lah..


Apakah justifikasi kewujudan TIGA buah parit besar di kawasan tanaman padi yang sesuai seluas lebih kurang lebih 200 ekar dan kosnya sebanyak RM71.5 Juta. Jika ini berlaku di zaman BERJAYA, sudah pasri Datuk Harris Mohd Salleh, "Bapa Pembangunan Sabah yang terbukti" akan sekali lagi bertanya, "di mana kamu belajar engineering kamu"? Kenapa pula ianya dikatakan melibatkan 1,382 hektar sedangkan kawasan seluas itu terasing jauh dari projek yang sedang dilaksanakan?

Status Tanah. Digazet menurut Jururperunding. Bila pula Jabatan Tanah menurunkan Kuasanya Kepada Juru Perunding Swasta?

Juru perunding dikatakan telah memaklumkan penduduk bahawa kawasan tapak projek RM71.5 Juta ini telahpun di gazet sebagai laluan taliair. Bagaimanapun, tiada seorang pun penduduk atau pemilik tanah yang mendapat notis mengenai "land aquisation" ataupun "compulsory aquisation" sebelum ini. Hanya juruperunding yang memaklumkannya kepada penduduk "bahawa tapak projek sudah digazet"!!. Kenapa BUKAN Jabatan Tanah dan Ukur yang memaklumkan kepada pemilik tanah atau penduduk mengenai status tanah mereka?. Di mana warta atau gazet itu? Bilakah pula kuasa Jabatan Tanah diperturunkan kepada Perunding swasta? Rasanya bila tiada notis awal kepada pemilik tanah dalam proses land aquisation maka mustahil pengazetan telah dilaksanakan atau mengambil tempat. Atau barangkali kita sudah terlalu moden , advance dan "Malaysia Boleh"!! lalu buat projek dulu, gazet kemudian?

Saya amat rapat dengan Jabatan Tanah Daerah saya. Saya tidak fikir bahawa mereka akan menyembunyikan sesuatu dari pemilik tanah. Sebagai anak-anak pribumi tempatan, mereka adalah pembela yang tidak akan mengkhianati masa depan anak bangsa mereka.

Kata seorang sahabat; barangkali pihak pemilik yang daif sudah tertutup mulutnya atau ketakutan dari membuat bantahan dan aduan. Saya tidak pasti mengenai keadaan ini.

Ganti Rugi.

Oleh kerana tiadanya Notis aquisation atau pengambilalihan tanah oleh pihak kerajaan, maka soal "gantirugi" ke atas tanah rakyat yang terlibat dengan projek ini tidak dibuat ketetapan. Ada pihak-pihak yang faham akan prosedur dan faham mengenai haknya, telah menolak untuk menandatangi kebenaran projek berkenaan melewati atau meliwati tanah mereka. Dengan demikian dikatakan bahawa wujudlah "taliair bengkok" di Kg. Kaguraan, barangkali mengambil sempena "Jambatan Bengkok" di Tambak Johor. Bila ada pihak yang "berpengetahuan" dan disegani membantah laluan projek RM71.5 juta itu, maka laluan projek dialihkan. Maka bertambah nyatalah bahawa KETERANGAN BESAR PENGAZETAN tidak pernah berlaku. Rupanya orang Siangapura ramai yang disegani dan berpendidikan tinggi kerana itu terjadi Rancangan Jambatan Bengkok di Tambak Johor!!

Pihak yang bertanggungjawab mengenai gantirugi kerana kerugian ke atas hartanah (tanah) tidak pula diketahui. Namun yang jelas, projek ini dibiayai Kerajaan Persekutuan. Pasti ada papan tanda" yang bertulis "Satu lagi Projek Kerajaan Barisan Nasional" atau "Satu Lagi Perojek Kerajaan Persekutuan"

Projek Gajah Putih?.

Sebelum pun projek ini separuh jalan, ramai yang sudah membuat kesimpulan BUKAN lagi andaian bahawa projek berniali RM71.5 juta ini merupakan Projek Gajah Putih. Kenyataan bahawa ianya melibatkan tanah seluas 1,382 Hektar adalah "misleading" atau mengelirukan. Sama mengelirukan apabila dikatakan tapak projek sudah digazet. Jika demikian halnya, maka impian rakyat Tempasuk untuk memperolehi Jelapang Padi telah dimulai dengan kegagalan pada langkah pertama. Perbelanjaan RM71.5 Juta bukanlah pembaziran yang sedikit. Sepatutnya dihalakan atau disasarkan kepada kawasan yang amat pemerlukan perhatian mendesak supaya penamana padi dapat dirancakkan; BUKAN di kawasan yang sudah lama meninggalkan padi sebagai pencarian atau sumber pendapatan seperti Kg. Kaguraan dan Kg. Kawang-kawang. Kerana itu siapapun berhak melebel projek ini sebagai projek gajah putih, besar dari segi kos namun kesannya terhadap "pengkomersilan hasil tanaman padi" amat memilukan dan terlalu sedikit.

Jika ini boleh protes, apakah anda tidak boleh? (klik tajuk ini)
INFO DARI TANAH KAGURAAN.
Besambung....
Tajuk akan datang.......
"Projek RM71.5 Juta: Pelanggaran Hak dan Prosedur-Punca Kemunduran dan Kemiskinan Berantai".

1 comments:

Batu Enam,  December 8, 2009 at 1:04 PM  

ASKM. Salam Ziarah.

Tahniah. Saya suka tulisan begini. Amun bana biar bana! Sebetah tu nyia roun jomo ngerati. Aiy peremod semomon jomo kawang-kawang-kaguraan. Yan bida nie ko' pekedom moto endo gai!aiy liangan manok..

Sya jarang masuk blog kota belud sebab pasal RM0.50 mcm ada perang cyber. Tapi bila RM71.5 Juta puji dan main kipas pemimpin. Tidak faham jadi faham, tidak pandai menulis paksa tulis asal ada puji-pujian dan anjung-anjungan. "Nganjung bana". Tanpa tak sedar dia meracun. Kenapa sekarang diam? Ada kena pulas telingakah?

Tuan, kiti mau kebenaran. Saudara mara kami penanam padi yg utama di Keranjanan, Linau dan taun Gusi. Nginei dok binuat tak Keguraan?. Kenapa pemimpin kita pandai BUTA ke bila nampak $$$$? Pemimpin kita KECUT kah kerana projek orang atasan KL yg punya?

Beranti jono kiti pakau!!!

Post a Comment

Perintah Jauhi Sifat Mazmumah

Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (oleh itu, patuhilah larangan-larangan Yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi Maha Mengasihani. (al-Hujurat: 12)

FINDER

MENGENAI BLOG INI

Blog ini bukanlag blog upahan atau pengugut bagi mengharap wang perlindungan. Jauh sekali untuk meminta habuan. Blog ini tidak ditaja oleh pihak yang ingin popular di pandangan orang lain dengan puji dan sanjungan. Tidak juga ingin diguna atau diperguna untuk publisi murahan untuk mempromosi mereka yang teringin untuk jadi pemimpin. Apapun yang dipaparkan dalam blog ini adalah menjurus kepada "kemerdekaan dan kebebasan media" yang beretika dan berbudi pekerti.
Related Posts with Thumbnails

CADANGAN RAKAN BLOGGERR KB

CADANGAN RAKAN BLOGGERR KB
(Klik logo ini untuk mengetahui cadangan).. Senarai mereka yang setuju: 1. Depu-Depu 2. Seliu-liu, 3. Sabahkita, 4. Sekali Ketuk 5. Solymone 6.Apa Yang Tersirat. 7. Puteri Senja 8. Abang Man 9. Di ambang sore, 10, Blog abd. Gawis..11. Watasikadi 12. Abd Naddin 13. Senjaliza

CADANGAN STRUKTUR ORGANISASI RAKAN BLOGGER KB (protem)

Yang DiPertua: Solymone
Timbalan YDP: Sekali Ketuk
Setiausaha: Seliu-liu
Tim Setiausaha: Apa Yang Tersirat
Bendahari: Depu-Depu
Tim Bendahari: Puteri Senja
Biro Sosial dan Politik: Konspirasi Politik Melayu
Biro Ekonomi dan Antarabangsa: Sabahkita
Biro Belia dan Beliawanis: Watasikadi
Biro Riadah dan Pendidikan: Di Ambang Sore
Biro Ehwal Semasa: Abd. Naddin
Ahli-ahli: Abang Man, Blog Abd gawis, Senjaliza

NOTA:
Penyusunan semula struktur organisasi ini akan diperolehi setelah pertemuan dan musawarah di kalangan ahli-ahli. Ahli-ahli yang belum menyenaraikan persetujuan mereka juga dipohon untuk hadir bagi memperkukuhkan struktur ini pada satu tarikh dan tempat yang akan diumumkan kelak.
"Sesungguhnya orang-orang yang suka agar tersebar keburukan dalam kalangan orang-orang beriman, bagi mereka adalah azab yang pedih di dunia dan di akhirat. Dan Allah mengetahui (segala perkara), sedang kamu tidak mengetahui.'' (An-Nur: 19).

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan; 'Kami telah beriman,' sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3).

“Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana , maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkan-Nya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya.” (surah Ar-Ra’ad, ayat 11)

Search This Blog

PUISI

Luah Pandasan ngogo Labuan
Gelungan tenara mo atai aseh
aturan Ilahi masa Parang Pandasan
mah kami ai kendoon kasih

Kami moo diri memiah keluman baau
ngeromon reso ngembanan denakan enkampung
luah kampung niogo a tekito belud nibaau
Iko jomo pesinggah bedakwah ko bedagang

Baya ni susah reta
dong pekiran dokon abu
baya ni matai mensari
dong kiti ngeliit umbuh

Dunjara dunjara
belapik duun booh
jerah no kau jerah
niah kau booi senooh

Luah ta Denakan Azrone Sarabatin.

Jum. Kopi Yg. Perlu Disediakan

FEEDJIT Live Traffic Feed

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP