Bila duit menjadi senjata utama politik untuk mengekalkan kekuasaan.

>> Sunday, December 20, 2009


So Politik Wang dengan beli undi jadi penentu kemenangan lah!!

Kadang-kadang anda hanya mampu tersenyum sedang hati kecil terusik untuk berkata-kata tentang politik apabila orang politik mula menjadikan agenda dan kekuasaan politik bersenjatakan kuantiti duit di saku kiri dan kanan atau berlambak tersimpan dalam bank di dalam atau di luar negara atau dalam akaun amanah atau dalam safety box atau sudah dilaburkan membeli tanah rakyat yang miskin.

Bagi mereka yang telah membina foundasi kuasa politik di atas lambakan wang dan harta benda, samada diwarisi atau dari sumber yang kabur, duit adalah kuasa, duit adalah satu kemestian untuk menawan dan menghimpun seberapa banyak penyokong dan menjamin undi terbanyak. Terpenting, dapat mengekalkan kuasa. Apa saja masalah yang dihadapi, yang hadir terdahulu dibenaknya sebagai pemudah cara dan penyelesaian ialah “duit”. "Is one million enough for you?". Marchevillian barangkali!

Kadang-kadang anda tidak menyedari bahawa pemegang-pemegang kuasa yang meletakkan segala kekuasaanya di atas duit ini sering melihat dan menilai sebahagian masyarakat samada daif relatif, daif minda atau daif tegar ini dengan peka dan “prihatian ala wang-wangan” bila bertandang di hadapannya. Apakala marahein berada di hadapan pemimpin ini, mereka bagai dilihat, seakan berkumat-kamit mulut mereka, “tuan saya ada masalah, tolonglah sikit”, walaupun pada hakikatnya kehadiran marahein ini sekadar rasa hormat terhadap “kepimpinan”.

Apakah nanti satu produk berjenama “kemerdekaan”, “hak kebebasan memilih” dan “hak demokrasi” mula di diperdagangkan atau diperagakan di pasaran? Berapakah harganya?. Sudah pasti jenama-jenama itu akan laris di pasaran menjelang pilihanraya atau pemilihan bahagian walaupun “bukan musim mega sale”, “No Discount” atau “Sale is over”. Barangkali juga ketika itu “old arrival” masih di tahap “fixed price”, RM50.00 per head bagi ordinary dan RM200. per head bagi “specially touched a.k.a groomed”.

Bagi “new arrival” pastinya lebih mahal atau bakal menikmati “harga prime” walaupun kualitinya masih diragui. Bagi jenama yang sudah biasa digunakan dan sudah diketahui tinggi rendahnya langit dan cetek dalamnya lautan, kadang-kadang berpeluh duit di tangan mereka yang menggelar diri pemimpin atau tidak mustahil terus dinafikan demi “save cost” atau langkah berjimat cermat. “Ikan sudah pasti di dalam bubu”, “perangkap sudah mengena”.

Bilakah Politik Wang Akan Berakhir?


Jika “yang penting saya sudah kasi tahu dan dia tahu no AC, dia kasi atau tidak kasi, cerita lain”, dijadikan sebagai “hadis”, selagi itu politik wang tidak akan berakhir. Selagi itu “Tuan Tanah Kedaung” yang memegang kuasa atas kesuburan timbunan tanah gembur humas hitam jenis duit tetap mendabik dada dengan penuh yakin dan percaya pada diri dan perjuangan peribadinya bahawa “hasil tuaian” esuk hari pasti akan berkontan-kontan. (Na’ujubillah)

Semarak mekar lagi bila pemimpin ini menyedari bahawa “mekanisasi pertanian” yang bernama “prinsip” dan prosedur berjenama “etika” mudah di belakangi kerana kebergantungan kepada dedaun pokok-pokok subur yang nama saintifiknya “general works order” atau kadang-kadang disebut LA-“letter of award” mudah diperolehi dengan kuasa duit selaras dengan polisi dan strategi “wang Buat Wang”.

Berterusanlah budaya “hulur” yang menjadi asas politik wang yang menerangi empayar dan kuasa politik. Terserlah konsep “1Malaysia rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan” kerana rakyat yang dibeli menjamin tanah terus subur, didahulukan; dan hasil tuaian terus berkontan-kontan, diutamakan.

Apalah erti “rebah atau berubah” yang ditiupkan YAB Perdana Menteri, Dato Seri Najib Tun Razak jika falsafah pegangan hidup sesetengah pemimpin disandarkan kepada “rebahpun di atas timbunan duit?’ Atau tidak mampu menganalisa bahawa makan babi itu sama dengan makan rasuah!. Maka berterusanlah kenduri kendara “kesyukuran” kerana kekuasaan masih terjamin dalam genggaman. Pulanglah mereka yang mengamin membawa “sedikit percikan” dari hasil sesungai.

Kadang-kadang sukar kita membaca samada “tangan yang menghulur itu ikhlas atau tangan yang menerima lebih jahil”. Lebih sukar bila kebanyakan menganggapnya “ditanggung halal”..

Kita akan berhutang teramat besar kepada genarasi kita atas segala apa yang kita lakukan di bumi kita ini jika kita hanya melihat kemusnahan bermaharajalela dan pasrah ke atasnya.

Dengan itu, mudahlah kita menjawab bahawa politik wang a.k.a. kuasa duit itu hanya akan berakhir bila sangkakala ditiupkan nanti. Masa itu, pelaburan antarabangsa dan kod rahsia peti besi keselamatan serta nombor akaun sudah tidak bererti atau memiliki kuasa lagi. Kekasih yang dulu kita abaikan pasti menimbang BUKAN menggunakan dacing libra tetapi dengan timbangan berjenama “amal”. “Sesal dahululah pendapatan dan sesal kemudian tetap tidak beguna”. Allahu’allam.

Abang Man.

4 comments:

Seliu Liu December 20, 2009 at 6:13 PM  

Salam ukhuwah saudaraku... apalah ertinya maruah yang dijual

Kuda Berhias December 20, 2009 at 10:08 PM  

Salam Sdr Azrone..
Itulah yang membuat Abang Man terkilan sebab kemerdekaan Abang Man seakan dipersenda dengan "duit". Apalah nasib rakyat yang Mulut Mereka Di Suap Pisang tetapi buntut mereka dikait onak". Rezki itu datangnya dari Allah SWT kalo Dia menghendakinya orang kaya akan bisa jadi papa kedana.

Terima Kasih Sdr. Azrone

Unknown December 21, 2009 at 12:01 AM  

salam KB,

Asalnya kerana duit juga kemerdekaan negara ini terpaksa dikongsi dengan kaum bukan pribumi. Tunku dan Onn Jaafar masing-masing berebut sokongan kaum Cina kerana mereka ada kuasa ekonomi. akhirnya MCA menjadi sebahagian daripada Perikatan dan UMNO dan kaum pribumi terus menggelupur dan longlai bila ternampak "duit" yang akhirnya membeli tanah dan kuasa bangsa pribumi.

salam MO

Pesisir Pantai December 21, 2009 at 3:07 PM  

Salam,...

Ada duit semua kerja menjadi...outypech

Post a Comment

Perintah Jauhi Sifat Mazmumah

Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (oleh itu, patuhilah larangan-larangan Yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi Maha Mengasihani. (al-Hujurat: 12)

FINDER

MENGENAI BLOG INI

Blog ini bukanlag blog upahan atau pengugut bagi mengharap wang perlindungan. Jauh sekali untuk meminta habuan. Blog ini tidak ditaja oleh pihak yang ingin popular di pandangan orang lain dengan puji dan sanjungan. Tidak juga ingin diguna atau diperguna untuk publisi murahan untuk mempromosi mereka yang teringin untuk jadi pemimpin. Apapun yang dipaparkan dalam blog ini adalah menjurus kepada "kemerdekaan dan kebebasan media" yang beretika dan berbudi pekerti.
Related Posts with Thumbnails

CADANGAN RAKAN BLOGGERR KB

CADANGAN RAKAN BLOGGERR KB
(Klik logo ini untuk mengetahui cadangan).. Senarai mereka yang setuju: 1. Depu-Depu 2. Seliu-liu, 3. Sabahkita, 4. Sekali Ketuk 5. Solymone 6.Apa Yang Tersirat. 7. Puteri Senja 8. Abang Man 9. Di ambang sore, 10, Blog abd. Gawis..11. Watasikadi 12. Abd Naddin 13. Senjaliza

CADANGAN STRUKTUR ORGANISASI RAKAN BLOGGER KB (protem)

Yang DiPertua: Solymone
Timbalan YDP: Sekali Ketuk
Setiausaha: Seliu-liu
Tim Setiausaha: Apa Yang Tersirat
Bendahari: Depu-Depu
Tim Bendahari: Puteri Senja
Biro Sosial dan Politik: Konspirasi Politik Melayu
Biro Ekonomi dan Antarabangsa: Sabahkita
Biro Belia dan Beliawanis: Watasikadi
Biro Riadah dan Pendidikan: Di Ambang Sore
Biro Ehwal Semasa: Abd. Naddin
Ahli-ahli: Abang Man, Blog Abd gawis, Senjaliza

NOTA:
Penyusunan semula struktur organisasi ini akan diperolehi setelah pertemuan dan musawarah di kalangan ahli-ahli. Ahli-ahli yang belum menyenaraikan persetujuan mereka juga dipohon untuk hadir bagi memperkukuhkan struktur ini pada satu tarikh dan tempat yang akan diumumkan kelak.
"Sesungguhnya orang-orang yang suka agar tersebar keburukan dalam kalangan orang-orang beriman, bagi mereka adalah azab yang pedih di dunia dan di akhirat. Dan Allah mengetahui (segala perkara), sedang kamu tidak mengetahui.'' (An-Nur: 19).

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan; 'Kami telah beriman,' sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3).

“Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana , maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkan-Nya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya.” (surah Ar-Ra’ad, ayat 11)

Search This Blog

PUISI

Luah Pandasan ngogo Labuan
Gelungan tenara mo atai aseh
aturan Ilahi masa Parang Pandasan
mah kami ai kendoon kasih

Kami moo diri memiah keluman baau
ngeromon reso ngembanan denakan enkampung
luah kampung niogo a tekito belud nibaau
Iko jomo pesinggah bedakwah ko bedagang

Baya ni susah reta
dong pekiran dokon abu
baya ni matai mensari
dong kiti ngeliit umbuh

Dunjara dunjara
belapik duun booh
jerah no kau jerah
niah kau booi senooh

Luah ta Denakan Azrone Sarabatin.

Jum. Kopi Yg. Perlu Disediakan

FEEDJIT Live Traffic Feed

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP