RATU SARIMPAK: Anggun dari Manohara.

>> Monday, November 16, 2009



Ratu Sarimpak Kota Belud. Lebih anggun, lebih sopan. 
(Gambar: ehsan blogger SABAHKITA)

Budaya masyarakat Kota Belud memang mampu dijadikan "Model Perpaduan" bagi Negara Malaysia. Kota yang sinonim dengan gelaran "The Cowboy Town of The East" ini dihuni oleh masyarakat Malaysia yang dari pelbagai kaum. Kaum Pribumi Dusun, Bajau Iranun, Ubian, Suluk, Banjar, Tobilung, Kagayan, Binadan, sekadar menyebut sebilangannya. Masyarakat Cina dan India di kawasan ini juga bukan sedikit. Namun mereka menjalin hubungan yang amat intim dan mesra dengan masyarakat tempatan. Kahwin campur merupakan satu fenomina yang biasa berlaku di kawasan ini. Warna warni masyarakat Kota Belud pasti mengkagumkan anda jika anda berkunjung ke Daerah ini, terutama semasa Perayaan Tamu Besar Kota Belud.

Ratu Sarimpak. Ya Ratu Sarimpak. Ianya selalu juga disebut Ratu Serimpak sebagai mengikuti "loghat" salah suku kaum terbesar di Daerah ini iaitu Suku Kaum Bajau. Ratu sarimpak mengambil sempena pakaian tradisi yang terjunjung di kepala pemakainya iaitu "Sarimpak". Tidak lengkap Sarimpak jika tida dihiasi dengan pakaian tradisi yang dikongsi bersama suku kaum Bajau dan Iranun. Kini pakaian itu dikongsi pula oleh semua rumpun pribumi di Kota Belud ketika musim perayaan.

Lihatlah ratu Sarimpak ini. Ianya sudah pasti "more beautiful" dari Manohara. Ratu ini boleh menjadi sebagai "duta perpaduan" rakyat Malaysia di persada antarabangsa. Namun Manohara hanya berupaya meniupkan sentiment kebencian antara rakyat Negara kita dengan rakyat Negara tetangga.

Go.. go!! Kota Belud. Kuda Berhias a.k.a Kuda Bajau a.k.a KB, satu lagi yang menjadi kebangga kita, masyarakat Kota Belud, masyarakat The Cowboy Town of The East..

3 comments:

azrone November 16, 2009 at 5:59 PM  

Tulisan yang baik untuk rujukan generasi masa depan... selamat berjuang saudara

KUDA BERHIAS November 16, 2009 at 6:33 PM  

Salah Hukhuah Sdr. Azone.
Teriam kasih Sdr Azrone. Saya juga menjadi pengunjung setia Blog saudara. Saya meminati kalang Sama dan "puisi Sama". Saya juga menilai bahawa pampasan tanah Jalan pintas itu memang tidak sepadan berbanding tanah di jalan sulaman-Tuaran-Kota Belud.

Gerai-gerai sepanjang jalan yg hendak dirobohkan pihak MDKB memang tidak masuk akal. Kenapa dijalan Sulaman, dan sepanjang jalan Sipitang-Beaufort masih digalakkan. MDKB ini "tidak senang kee nampak orang senang". Janganlah lupa daratan. Mereka duduk di situ kerana rakyat. Janganlah rakyat dibelakangkan tapi sapi diutamakan. DUNGU PUNYA TINDAKAN.

Siti Farhana Wee Abdullah November 17, 2009 at 6:57 AM  

Hello Kuda Berhias...

Bagus kamu orang berkongsi bisnes... Kuda Berhias tanam cili, Seliu-liu pengeksportnya ke luar negara...

Cepat kaya dan jadi jutawan... he he gurau saja bah

Post a Comment

Perintah Jauhi Sifat Mazmumah

Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (oleh itu, patuhilah larangan-larangan Yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi Maha Mengasihani. (al-Hujurat: 12)

FINDER

MENGENAI BLOG INI

Blog ini bukanlag blog upahan atau pengugut bagi mengharap wang perlindungan. Jauh sekali untuk meminta habuan. Blog ini tidak ditaja oleh pihak yang ingin popular di pandangan orang lain dengan puji dan sanjungan. Tidak juga ingin diguna atau diperguna untuk publisi murahan untuk mempromosi mereka yang teringin untuk jadi pemimpin. Apapun yang dipaparkan dalam blog ini adalah menjurus kepada "kemerdekaan dan kebebasan media" yang beretika dan berbudi pekerti.
Related Posts with Thumbnails

CADANGAN RAKAN BLOGGERR KB

CADANGAN RAKAN BLOGGERR KB
(Klik logo ini untuk mengetahui cadangan).. Senarai mereka yang setuju: 1. Depu-Depu 2. Seliu-liu, 3. Sabahkita, 4. Sekali Ketuk 5. Solymone 6.Apa Yang Tersirat. 7. Puteri Senja 8. Abang Man 9. Di ambang sore, 10, Blog abd. Gawis..11. Watasikadi 12. Abd Naddin 13. Senjaliza

CADANGAN STRUKTUR ORGANISASI RAKAN BLOGGER KB (protem)

Yang DiPertua: Solymone
Timbalan YDP: Sekali Ketuk
Setiausaha: Seliu-liu
Tim Setiausaha: Apa Yang Tersirat
Bendahari: Depu-Depu
Tim Bendahari: Puteri Senja
Biro Sosial dan Politik: Konspirasi Politik Melayu
Biro Ekonomi dan Antarabangsa: Sabahkita
Biro Belia dan Beliawanis: Watasikadi
Biro Riadah dan Pendidikan: Di Ambang Sore
Biro Ehwal Semasa: Abd. Naddin
Ahli-ahli: Abang Man, Blog Abd gawis, Senjaliza

NOTA:
Penyusunan semula struktur organisasi ini akan diperolehi setelah pertemuan dan musawarah di kalangan ahli-ahli. Ahli-ahli yang belum menyenaraikan persetujuan mereka juga dipohon untuk hadir bagi memperkukuhkan struktur ini pada satu tarikh dan tempat yang akan diumumkan kelak.
"Sesungguhnya orang-orang yang suka agar tersebar keburukan dalam kalangan orang-orang beriman, bagi mereka adalah azab yang pedih di dunia dan di akhirat. Dan Allah mengetahui (segala perkara), sedang kamu tidak mengetahui.'' (An-Nur: 19).

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan; 'Kami telah beriman,' sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3).

“Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana , maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkan-Nya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya.” (surah Ar-Ra’ad, ayat 11)

Search This Blog

PUISI

Luah Pandasan ngogo Labuan
Gelungan tenara mo atai aseh
aturan Ilahi masa Parang Pandasan
mah kami ai kendoon kasih

Kami moo diri memiah keluman baau
ngeromon reso ngembanan denakan enkampung
luah kampung niogo a tekito belud nibaau
Iko jomo pesinggah bedakwah ko bedagang

Baya ni susah reta
dong pekiran dokon abu
baya ni matai mensari
dong kiti ngeliit umbuh

Dunjara dunjara
belapik duun booh
jerah no kau jerah
niah kau booi senooh

Luah ta Denakan Azrone Sarabatin.

Jum. Kopi Yg. Perlu Disediakan

FEEDJIT Live Traffic Feed

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP